Lantbröd med havssalt

  • 0,5 dl Vetekross
  • 0,5 dl Linfrö
  • 2 dl Havregryn
  • 50 g Jäst
  • 4+2 dl Vatten
  • 2 tsk Havssalt
  • 25 g Flytande margarin eller olja
  • 3,5 dl Rågsikt
  • Ca 11 dl Vetemjöl special


    Blötlägg vetekross,linfrö och havregryn i 2 dl vatten i 20 min. Lös jästen i 4 dl vatten (ca 37 grader) och blanda med det blötlagda och resten av ingredienserna. Arbeta degen tills den känns smidig, minst 5 min med maskin eller 10 min för hand. Låt jäsa under bakduk 30 min. Knåda degen lätt, forma till två längder och lägg i 1,5 litersformar. Låt jäsa under bakduk  ca 45 min. Värm ugnen till 250 grader. Pensla bröden med vatten och strö på lite rågsikt. Snitta bröden med tandad kniv. Sätt in i nedre delen av ugnen och sänk värmen till 225 grader. Grädda ca 30 min. Låt svalna på galler utan bakduk. NJUT!



    Jag tänkte dela med mig av ett recept jag inte har provat än, men som jag absolut tänker prova! Detta recept hittar ni om ni köper skogaholms Rustikt Lantbröd bakat med Havssalt. Jätte gott bröd tyckte vi. Och detta är som ni märker till 2 limpor.

    Hoppas det ska smaka ;)







Kommentarer
Postat av: Sanna

Aah, och jag hade verkligen sett fram emot det här så jag är skitlessen nu. Bara för att dagen startade bra blev det så här skit. Inte kan det gå bra ngn gång.

2010-05-17 @ 21:30:37
URL: http://sannax.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0