Dop

Det vankas dop nu på sönda. Våran lille goding Miliam ska döpas och jag ska såklart göra tårta. Så himla kul :) Jag ska testa lite nya saker, vi får väl se om jag lyckas! Så igår bakade jag tårtbottnarna och gjorde en chokladfluff samt en mariannefluff. 2 tårtor ska vara med marsipan (första gången jag ska arbeta med det) och 3 gräddtårtor som jag ska försöka mig på att spritsa så det ser ut som rosor. Bilder kommer! :) spännande! Sallad ska vi bjuda på först och jag hoppas att allt kommer att räcka. Men det blir nog jättebra :)
Ni ska självklart få recept på allt. Som tårtbottnar använder jag sockerkakssmet, just för att det är enklare att skära i. Och jag upplever att det är enklare i helhet men det är ju en smaksak :)
Jag har använt mig av en form som är ca 21 cm i diameter.

Ingredienser:

3 st ägg
2.5 dl socker
50 gram margarin
1 dl mjölk eller vatten
3.5 dl mjöl
1.5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Instruktioner

1. Smörj och bröa en kakform som rymmer 1,5 liter. Värm ugnen till 175 grader.

2. Vispa ägg och socker pösigt.

3. Smält margarinet i en kastrull och slå sedan i mjölken (eller vattnet) och låt det koka upp. Rör snabbt ner den heta blandningen i äggsmeten.

4. Tillsätt övriga ingredienser och rör försiktigt. Grädda i 35-40 min.





Idag ska de fyllas och i morgon ska de dekoreras :) 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0